ZUS wskaże ci archiwum.

Osoby, które kompletują wniosek o emeryturę a nie posiadają wszystkich zaświadczeń o zarobkach od pracodawców powinny sprawdzić, czy zakłady pracy w których świadczyło się pracę przed 1999 r. nadal istnieją. Jeżeli tak to trzeba odwiedzić byłych pracodawców i prosić o wydanie dokumentacji poświadczającej wynagrodzenie w przebytych okresach zatrudnienia. 

Jeśli zakład pracy nie istnieje, ale jest jego następca prawny, wówczas to właśnie ten następca zlikwidowanej już firmy powinien wystawić zaświadczenie o stażu pracy i wypłaconej pensji. Jeżeli poszukiwania niezbędnej do wyliczenia świadczenia dokumentacji nadal nie przyniosą skutku, należy pójść do jednego z działających w kraju archiwów państwowych lub przejściowych. W wyszukaniu odpowiedniego archiwum pomocny będzie ZUS, który dysponuje ich wykazem. Co więcej na stronie internetowej ZUS jest baza zlikwidowanych zakładów pracy wraz ze wskazaniem archiwum, w którym przechowywana jest dokumentacja kadrowo płacowa. Jeżeli okaże się, że Państwa dokumentacja znajduje się w archiwum prywatnej firmy, należy przedłożyć do ZUS wszystkie uzyskane dokumenty w oryginale.
Trzeba też pamiętać o dokładnym sprawdzeniu swoich domowych archiwów. Okresy zatrudnienia mogą bowiem potwierdzać legitymacje ubezpieczeniowe z wpisami od pracodawcy, umowy o pracę, angaże, powołania, wpisy w starych dowodach osobistych, czy pisma kierowane przez zakład pracy do pracownika w czasie trwania zatrudnienia.

Źródło: www.nto.pl